Viedma gletsjer en trekking Fitz Roy - Reisverslag uit Viedma, Argentinië van Myrna Priem - WaarBenJij.nu Viedma gletsjer en trekking Fitz Roy - Reisverslag uit Viedma, Argentinië van Myrna Priem - WaarBenJij.nu

Viedma gletsjer en trekking Fitz Roy

Blijf op de hoogte en volg Myrna

12 November 2013 | Argentinië, Viedma

Gletsjer Viedma Ice Trekking!
Dik ingepakt en om 08.00 stonden Nefi en ik klaar voor vertrek. Let's do it! Na een korte busrit kwamen we aan bij de boot die ons naar de gletsjer bracht! Onderweg kwamen we grote brokstukken tegen in het meer.
Aangekomen, de berg opgeklommen om daar onze 'spikes' aan te trekken. Een uitleg over hoe de gletsjer is ontstaan en vooral hoe erover te lopen (omhoog: like a pinguïn; omlaag: like a monkey), kregen we voorgedaan van Joaquin ;-)
Daar gingen we! Wat een gevoel geeft het je als je op zo'n klein stukje van een gigantische gletsjer staat, je staat bij de scheuren die wel 50 meter diep kunnen zijn. Het ijs die zoveel verschillende kleuren blauw is met witte stukken er tussen en ook veel rotsen! Massive...
Wat voel je je als persoontje toch klein als je kijkt over de uitgestrekte gletsjer met zijn structuur wat continue verandert.
Aan het einde van de 2 uur durende tocht over de gletsjer kregen we baileys met gletsjerijs, hmmm jammie! Betere afsluiting kon niet.
Onze lunch aten we terwijl de sneeuwvlokjes over ons heen dwarrelden en we op de boot wachtten die ons weer terug zou brengen.
Nadat we een heerlijke warme chocolademelk hadden genomen in het hostel ben ik nog naar de waterval gelopen, in 1,5 heen en terug. Onderweg kwam ik een interessant stel tegen. Hij kwam uit Uzbekistan en zij uit Azerbedjan!

Met de groep uit eten geweest.
De rest had een trekking gedaan door de sneeuw. Onze braziliaan Gustavo had zijn skibroek aan en was ingepakt in vele lagen. Hij liep niet zo heel snel zeiden ze en als ze vroegen hoe t ging stak hij beide duimen op en een grote glimlach op zijn gezicht! Sneeuw! Dat hebben ze niet in Rio de Janeiro.

Trekking Fitz Roy!
Met z'n zessen vertrokken we. (Marcello, Gustavo, Loín, Inge, Guy from england en ik)
De zon scheen en de lucht was helderblauw! Wat een prachtige dag om deze trekking te doen.
De eerste 1,5 uur was redelijk naar boven klimmen maar al snel maakte het uitzicht alles goed als je bij een 'mirador' aankwam. Ook konden we elkaar goed motiveren. We kwamen er ook achter dat Gustavo op solar energie werkt, want die was die dag zo snel door de zon, hahaha
Onze flesjes water vulden we bij in de riviertjes die we onderweg tegenkwamen, heerlijk koud en zuiver water ;-)
Het laatste stukje was heavy!
Een uur lang steil naar boven klimmen. Rotsblokken trotseren in het pad en de sneeuw die er lag was een pittige opgave.
Aangekomen op de top, na 5 uur te hebben gelopen loont de moeite! Wat een gaaf uitzicht over Fitz Roy en het bevroren meer en rondom een wijd uitzicht over de vlaktes en de rivieren.... Waanzinnig! Het zonnetje scheen heerlijk en waren toe aan onze lunch.
Klein stukje door naar andere berg had je uitzicht over een helderblauw meertje, wat een rust!
En ja dan weer terug. Na 3,5 uur kwamen we weer aan bij het hostel.
We just did it en ik ben trots op ons!
Na een douche zijn we uit eten geweest en hebben onszelf getrakteerd op een malse lomo met een fles wijn!

Morgen weer terug naar El Calafate.
En ja mijn schoenen lopen fantastisch! Heel erg blij mee.

• 22 November 2013 - 10:37

Eelco:

Wauw, klinkt weer als een geweldige ervaring nichtje!!!

• 02 December 2013 - 16:37

Colinda:

Volgens mij moet ik toch ook maar eens wat gletsjers op gaan zoeken ;) Geniet er van lief!
    ik ga morgen dansen, zal er ook 1 voor jou doen :)