Bariloche - El Calafate - El Chalten 2 tot 14 nov - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Myrna Priem - WaarBenJij.nu Bariloche - El Calafate - El Chalten 2 tot 14 nov - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Myrna Priem - WaarBenJij.nu

Bariloche - El Calafate - El Chalten 2 tot 14 nov

Blijf op de hoogte en volg Myrna

14 November 2013 | Argentinië, El Calafate

El calafate!
Mooi uitzicht vanuit het vliegtuig, het wijde landschap, de meren en de bergen! We zijn ver voor schema geland en had al snel mijn tas. Buiten stonden de shuttles en de taxi's al klaar. Met 2 zwitserse dames en een man uit bariloche een taxi gedeeld naar het hostel 'I keu ken', een leuk en gezellig hostel met uitzicht op het meer en de bergen! Ze hebben een huiskat Charlie die ook graag gebruik maakt van de bank in het zonnetje! Nadat ik wat koude koffie van de ochtend had opgewarmd in de magnetron en ik suiker zocht in de keuken, plofte ik neer op de bank en nam een slok #$-( had ik er zout ingegooid! Bah...
Al snel daarna kwam Nefi aan in t hostel met een nl meid Inge.
We kregen veel info over alle mogelijke tours en werden ermee overspoeld! Besluit was genomen na een lange tijd in beraad.
Met Mihaela nog wat afgesproken en met zn drietjes uit eten geweest! Heerlijke grillmix gegeten met uitzicht over de stad. En wat een leuke obers liepen er rond ;-)

Gletsjer Perito Moreno!
De bus gepakt naar de gletsjer, wat is dat machtig om te zien! Het is er erg koud vanwege de scherp snijdende wind, maar gelukkig scheen het zonnetje en konden we heerlijk picknicken en volop genieten van de gletsjer.
Perito Moreno is 1 van de 48 gletsjers die word gevoed door het Zuid-Patagonische IJsveld, 's werelds op twee na grootste zoetwaterreserve! De gletsjer eindigt in een fjord, waar het ijs 60 m dik en 5 km breed is.
Per dag schuift de ijsmassa 1 tot 2 meter waardoor je het gekraak hoort en er ook af en toe stukjes afbraken die dan met een lawaai in het argentinomeer vielen! Wat een ongelovelijk indrukwekkend natuurverschijnsel!

Het stadje El Calafate is best leuk met allemaal outdoor winkels en leuke restaurantjes.
In Patagonië kan je veel trekking doen en om dat nou op mijn sportschoenen te doen leek me niet echt verstandig dus heb ik een paar goede wandelschoenen gekocht en mijn sportschoenen aan de schoonmaakster van het hostel gegeven. Die er superblij mee is, een smile van oor tot oor ;-))

Een asado bbq met iedereen uit t hostel! Steak en wijn vloeiden over de tafel. Een staande ovatie voor onze chef Diego! die het heerlijk klaar had gemaakt!
We kwamen erachter dat er nóg een paar naar El Chalten gingen de volgende ochtend, net zoals nefi en ik.

El Chalten!
Na 3 uur in de bus kwamen we aan in het kleine dorpje El Chalten, op naar hostel Rancho Grande.
We hebben gelijk een stukje gelopen met Gustavo, de braziliaan en Loín, onze Ier! naar mirador de los Condores. Super uitzicht over het dorpje en de beroemde berg Fitz Roy! Boven op de berg werd je alleen bijna weggeblazen door de wind. Maar het zou Patagonië niet zijn als die er niet was.
De volgende dag was het pokke weer, keiharde wind met regen die horizontaal voorbij kwam en af en toe wat sneeuwvlokken! Een dag om binnen te blijven! Inmiddels hadden we een groep gevormd van 6 alleenreizende personen ;-) We hadden elkaar al onmoet in het hostel 'I keu ken'. De groep bestond uit 2 brazilianen, Gustavo en Marcello, Loín de Ier, Inge the dutch, nefi from australië en ik. Erg gezellig met veel humor. Buiten was het koud en we zaten op de bankjes onder het enkele raam! Je hoorde en voelde de wind gieren door het raam. We zaten met onze thermo kleding, handschoenen aan en muts op, op de bank! En nog hadden we t koud. Best hilarisch.

• 02 December 2013 - 16:40

Colinda:

Wat heb jij vaak frisse neuzen gehaald en lekker uitgewaaid :) was nodig zeker? ;)