la Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Myrna Priem - WaarBenJij.nu la Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Myrna Priem - WaarBenJij.nu

la Paz

Blijf op de hoogte en volg Myrna

02 Januari 2015 | Bolivia, La Paz

Eindelijk ben ik dan aangekomen in Bolivia!
Bij aankomst was het erg nat en koud hier in La paz.
Deze stad ligt 3800 meter hoog in een vallei en is bomvol gebouwd.
Ik moest erg wennen aan de hoogte en ook de kou. Wat ze zeggen is loop langzaam en eet kleine hoeveelheden. En drink vooral cocathee!!
Dat heb ik dan de eerste dag ook maar gedaan, begonnen met 4 koppen cocathee en brood met boter en jam. Is het karige zuid Amerikaanse ontbijt van goedkope hostels, wat ze continental breakfast noemen! Haha

De "witches market" is een interessant verschijnsel.
Dat is een straat met allemaal dezelfde soort winkeltjes naast elkaar, de vele kleuren lachen je tegemoet , maar ook de creapy dingen zoals opgezette lamafoetussen, met of zonder huid! Bah... Bij elk nieuw gebouw stoppen ze een lamafoetus onder de grond voor goed geluk.
Voornamelijk kan je er lokale truien/vesten kopen van alpaca wol of gewoon synthetisch. Mutsen, sjaals, handschoenen, beenwarmers, sokken en allerlei souvenir prulletjes, maar ook zilveren sieraden. Soort mercado de artesania! Zoals ze dat hier noemen.
Ik heb er alleen maar cocasnoepjes en cocabladeren gekocht.
Ook heb ik nog een tourtje met de turibus door een stukje stad gedaan en naar de mirador waar je uitzicht hebt over de stad en valle de la Luna in de verte. Prachtig uitzicht over deze aparte hoge stad midden in de vallei.

Chacaltaya is de hoogste berg hier. Deze is 5430 meter hoog.
Ooit is hier de eerste skiwedstrijd gehouden in zuid Amerika. Door de globalwarming ligt hier nu nog maar 3mnd per jaar sneeuw op de top. Wel kan je hier de verschillende kleuren van de aarde zien bij de bergen en de lagunes. Deze veranderen van kleur, erg fascinerend.
Boven op de berg had ik wel wat last van hoofdpijn en ook hartkloppingen, wat erg normaal is door de hoogte. Nadat we wat fun hadden in de sneeuw zijn we weer terug gegaan en op naar Valle de la Luna, prachtig stuk aardewerk waar we doorheen zijn gelopen. Onder het bezichtigen speelde er een mannetje gitaar en fluit boven op de top.

Cholitas zijn de lokale indigenas vrouwen in geweldige outfits. Grote rokken (pollera) die uit verschillende lagen bestaan en in allerlei kleuren te verkrijgen, prachtige mantels, dure sieraden en bolhoedjes op. Vaak zit er een plasticzak onder verstopt die de hoed beschermt wanneer het regent. Ook hebben ze allemaal dezelfde soort schoentjes aan.
Nu hebben ze hier in La Paz ook:
Cholitas wrestling, wat erg bekend is.
In een zaal hebben ze een tribune en plastic stoeltjes om de ring heen met een paar kraampjes waar je natuurlijk pollo frito (gefrituurde kip) met patat kan halen maar ook hotdogs en popcorn. Cocathee, koffie, cola en water. Meer heb je niet nodig om een avondje door te komen en een leuk staaltje wrestling te kijken van de lokale cholitas! Maar ook wat andere verkleedde mannen hadden een aardig goed en grappig stukje wrestling.
Na een aantal mannen wrestling te hebben gezien kwamen eindelijk de dames, waar iedereen voor kwam! Wow wat een goed optreden van ze. Heb erg gelachen ook. Het publiek werd er goed bij betrokken. Leuk om een keer mee te maken, ones in a Lifetime. ;-)

Coca museum
Een erg interessant museum wat het verhaal van de coca bladeren goed weergeeft van vroeger en nu en de verslaving ervan. Nog steeds word er in bolivia veel coca gekauwd.
Ook word er in het museum verteld over de relatie met coca cola!