Koffietour - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Myrna Priem - WaarBenJij.nu Koffietour - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Myrna Priem - WaarBenJij.nu

Koffietour

Blijf op de hoogte en volg Myrna

04 December 2014 | Colombia, Armenia

Armenia ligt in de koffiedriehoek van Colombia, dus een bezoekje aan een koffieplantage kan niet ontbreken.
Sergio kwam ons ophalen. We hadden een privétour, samen met mijn roommate Jen uit Engeland.
We zijn naar Cordoba gereden voor ons eerste kopje koffie op een leuk plein. Hier al wat uitleg gekregen over koffie en vooral de jeeps die ze gebruiken voor het transporteren van onder andere de zakken koffie!

De koffie die ze hier verbouwen komt oorspronkelijk uit Ethiopië, ja, wie had dat nou gedacht! Deze boom is overgebracht naar colombia en de hoogte en de grond is hier goed om het te verbouwen.
Ze hebben hier veel verschillende plantages, grote maar ook kleinere plantages op veel plekken en dus ook veel verschillende koffie.
Deze bomen groeien op de heuvels en zorgen ook voor een fantastisch zicht.
De hoogte, de regen en de zon zorgen voor een groot gedeelte voor de smaak. Tussen de koffiebomen staan ook bananenbomen om de koffiebomen vooral schaduw te geven tegen de brandende zon, zodat de bladeren niet afsterven en deze dus alle vitaminen aan de bessen kunnen geven. Dit zorgt voor een intensere smaak.
In verschillende regio's hebben ze ook verschillende tijden om te oogsten. Dit doen ze dan ook 2x per jaar met wel meer dan 100 werkers!
Dit om alle bessen zo snel en goed mogelijk van de bomen en de grond te halen en te verwerken.

Het verwerkingsproces is heel belangrijk voor de prijs/kwaliteit-verhouding van de koffie.
Het proces kan op verschillende manieren worden gedaan.

Als de koffiebessen geplukt zijn dan worden ze zo snel mogelijk verwerkt, deze zijn namelijk beperkt houdbaar. Allereerst worden de koffiebessen ontdaan van al het vuil en worden er zoveel mogelijk onrijpe of overrijpe koffiebessen uitgehaald.

De droge methode is het goedkoopst en wordt daarom gebruikt voor de mindere, vaak meer commerciële kwaliteit.
Bij de droge methode worden de bessen na de oogst verspreid over gigantische droogvloeren, liefst in de volle, brandende zon. De bonen worden regelmatig gedraaid om gisting te voorkomen en bij regen of temperatuursdaling worden de bessen bedekt. Na enkele weken is het vochtgehalte van de bessen gedaald tot 10 % en is de buitenkant nu donkerbruin en broos. De koffiebonen zitten er nu los in.
Deze worden dan gepeld en gesorteerd.

Bij de natte methode wordt het vruchtvlees direct na de oogst verwijderd. Dit gebeurt in een speciale machine. Hierna volgt het gistingsproces waarbij de bonen 12 tot 36 uur in speciale gisttanks worden opgeslagen. De koffiebonen zitten dan nog in de hoornschil. Deze moet drogen totdat een vochtpercentage van 11 procent overblijft. Vlak voor de export worden de bonen gepeld en gesorteerd op grootte en kwaliteit.

Als ze gedroogd zijn dan vullen ze de zakken met koffiebonen voor de transport!
Het is inmiddels een van de grootste producties van Colombia geworden.

Onze gids Sergio heeft een eigen koffietentje in Armenia en natuurlijk hebben we daar wat koffie gedronken.
Tamará is een bepaalde koffie. Het is een zachte, zoete koffie en met een perfecte temperatuur geserveerd.
En koude wietkoffie gedronken. Deze koffie heeft maar liefst 4uur lang gebrewed, druppel voor druppel...
Smaakt naar kruiden, heel apart. Merkt niks van de wiet (in de zin van stoned worden oid) en is niet de reguliere wiet die wij kennen in nl ;-) maar wel een hele mooie aparte smaak, wat smaakt naar meer!
Deze Sergio weet hoe hij een goede koffie moet maken en dit is ook zijn passie. Ontzettend leuk om hem te leren kennen en zoveel van hem te hebben geleerd. Ik zal vanaf nu ook anders naar koffie kijken en drinken.